Koszyk
Zdjęcie kategorii mobilne kawiarnie

Mobilna kawiarnia – jak zacząć biznes – kompendium wiedzy

Ci siedzący w temacie i posiadający własny wózek (a częściej wózki) z kawą, nie wiedzą o czym tu dywagować. Jednak z punktu widzenia osoby która dopiero myśli o uruchomieniu mobilnej kawiarni, pytań jest sporo. A przynajmniej powinno być 😉 W tym artykule opowiem nieco o specyfice prowadzenia biznesu pod tytułem mobilne kawiarnie. Zastanowimy się jakie są wady i zalety takiej formy działalności. Z jakimi kosztami się to wiąże i na jaką stopę zwrotu można liczyć. Wszystkich przyszłych właścicieli i ciekawskich niewłaścicieli zapraszam do lektury. 

Food truck vs rower z kawą

Wpis który czytacie odnosi się do rikszy z kawą. Należy zdawać sobie sprawę, że istnieje możliwość stworzenia food trucka z kawą, natomiast specyfika całego przedsięwzięcia jest wtedy inna. Część tematów pozostaje wspólna, jednak wyliczenia, porady i wskazówki, nie zawsze znajdą odzwierciedlenie w zmotoryzowanej branży.

Lokalizacja

Tak zwany warunek konieczny lecz niewystarczający. Nie wykonuj żadnych ruchów, zanim nie znajdziesz odpowiedniego miejsca. Potencjalnie interesujące kierunki to: parki w dużych miastach, miejsca nad zalewami, basenami, promenady i deptaki w turystycznych miejscowościach oraz place pod korporacjami. Każde z miejsc ma wady i zalety, które musisz wyważyć samemu. Jedno wiem jednak na pewno, bez dobrej lokalizacji nawet najlepiej przygotowany wózek z ciekawą i smaczną ofertą poniesie klęskę.

Zgodę na prowadzenie działalności w danym miejscu uzyskać trzeba od właściciela. Zwykle oznacza to rozmowy z urzędem miasta lub zielenią miejską. Kopię podpisanej umowy warto mieć w rikszy w razie kontroli.

Wyposażenie mobilnej kawiarni

Skład wyposażenia może być modyfikowany i rozbudowywany, natomiast bez wymienionych elementów funkcjonowanie będzie utrudnione lub niemożliwe.

Pierwszą grupą jest sprzęt gastronomiczny:

– ekspres do kawy
– młynek do kawy
– lodówka na mleka
– akcesoria baristyczne (dzbanek do mleka, kolba, tamper, mata, odbijak, pędzel)
– dyspenser na kubki i drobnicę
– kostkarka (opcjonalnie)
– shaker (opcjonalnie)

Druga grupa to wyposażenie techniczne:

– instalacja gazowa (butla, wąż, reduktor)
– instalacja elektryczna (przetwornica napięcia, akumulator, prostownik)
– instalacja wodna (kran, zlew, zbiorniki na wodę, pompy)

Nie należy także zapominać o dodatkowym wyposażeniu maści wszelakiej, w tym o towarach obrotowych:

– kubki jednorazowe
– pokrywki
– tekturki
– rurki
– cukry
– mieszadełka
– kawa
– syropy
– mleka
– apteczka

Ale także:
– kasa fiskalna
– terminal
– kasetka na pieniądze/nerka
– krzesło
– potykacz

Ekspres, młynek i kawa specialty

Te trzy rzeczy to moim zdaniem trzon całego biznesu, dlatego pozwolę sobie rozwinąć nieco bardziej wcześniejsze myśli.
Aby całość sprawnie działała niezbędny jest ekspres gazowy. Rekomenduję sprzęt jednogrupowy jako tańszy, lżejszy i w pełni wystarczający do uruchomienia punktu sprzedażowego. Wiem jednak, że 90% osób decyduje się na ekspresy dwugrupowe, ze względu na ich większą przepustowość. Firmy które powinny Cię zainteresować to Astoria, Fracino i VFA. Sporadycznie zdarzają się ekspresy gazowe innych marek, są to w większości przerobione sprzęty, bez oryginalnie założonego zasilania gazowego.

Dobry młynek jest tak samo ważny, a może nawet ważniejszy niż ekspres do kawy. Sprzęt musi być powtarzalny i niezawodny. Przerabialiśmy rozwiązania od tych za kilkaset złotych, do tych za kilka tysięcy. Obecnie do obsługi eventów i targów posiadamy Eurekę Mignon Specialita i jesteśmy z niej bardzo zadowoleni. W przyszłości pojawi się osobny wpis z recenzją młynka, na razie musicie wierzyć mi na słowo. Polecanym rozwiązaniem, którego nie mieliśmy okazji przetestować jest Fiorenzato F64 EVO, znacznie droższy, ale z kilkoma dodatkowymi przydatnymi funkcjami, podobno bardzo wydajny, bo dedykowany do pracy w ruchliwej kawiarni.

No i gwóźdź programu czyli kawa. Wciąż wprawia mnie w zdumienie, jak można wydać kilkadziesiąt tysięcy i więcej na wystartowanie z biznesem i oszczędzać 30 zł kupując miernej jakości ziarna w hurtowni spożywczej, zamiast zaopatrywać się w kawy specialty z palarni kawy. Kawa to najważniejsza rzecz jaką proponujemy klientowi, często jedyny, a zawsze podstawowy produkt. Zadbajcie o to, żeby ziarna które serwujecie były świeżo palone i wysoko punktowane. Ze swojej strony mogę polecić BRAZYLIĘ oraz INDIE, obydwie palone pod espresso, obydwie w ciągłym użyciu przy obsłudze przez nas imprez masowych.

Sanepid a rower z kawą

Każde stoisko gastronomiczne powinno przejść odbiór sanepidu. Wymagania, które należy spełnić są różne, w zależności od miejscowości. To co jest wystarczające w jednym urzędzie, może nie zadowolić urzędników w drugim. Jeśli masz mętlik w głowie przejdź się do Inspekcji Sanitarnej w której będziesz robić odbiór i porozmawiaj z pracownikiem. Od kilku lat następuje odczarowanie negatywnego wizerunku dotyczącego Sanepidu. Pracownicy zazwyczaj są pomocni i wskażą Ci niezbędne dokumenty, które musisz dostarczyć.

Oto elementy, o które powinieneś zadbać, gdy liczysz na pozytywną decyzję:
instalacja wodna do utrzymania bieżącej czystości (kran, zlew, zbiornik na wodę czystą i brudną, czasami niezbędne jest zapewnienie w kranie ciepłej wody)
powierzchnie które nie będą uciążliwe w utrzymaniu czystości. W stacjonarnej gastronomii zwykle chodzi o stal nierdzewną, natomiast w przypadku mobilnej działalności zwykle wystarczy blat, który łatwo zetrzeć, nie pije wody, nie odbarwia się, etc. Idealnie jakby posiadał certyfikat do kontaktu z żywnością, jednak nie zawsze jest to konieczne.
dokumenty takie jak:

GMP = Dobra Praktyka Produkcyjna
GHP = Dobra Praktyka Higieniczna
HACCP = System Analizy Kontroli i Krytyczne Punkty Kontroli

– dodatkowo każdy pracownik mający kontakt z żywnością musi mieć aktualne orzeczenie do celów sanitarno-epidemiologicznych. Jego kopię należy trzymać w miejscu pracy

Zgoda sanepidu na prowadzenie mobilnej kawiarni

Zalety mobilnej kawiarni

  1. Znacznie mniejszy koszt uruchomienia niż stacjonarny odpowiednik.
  2. Brak stałego, zwykle wysokiego czynszu za lokal.
  3. Brak konieczności przeprowadzania drogiej zmiany sposobu użytkowania lokalu.
  4. Możliwość testowania różnych lokalizacji.
  5. W przypadku sprzedaży biznesu większa płynność niż kawiarnia stacjonarna.
  6. Możliwość obsługiwania eventów, targów, wesel, etc.

Wady mobilnej kawiarni

  1. Mniejsze wsparcie firm zewnętrznych i serwisów w naprawach i konserwacji.
  2. Uzależnienie od bieżącej pogody.
  3. Biznes sezonowy (ale istnieją możliwości na działanie przez cały rok, np. stoisko w galeriach handlowych).
  4. Konieczność codziennego przygotowywania stanowiska pracy, w tym dojazd rikszy do miejsca docelowego.
  5. Ograniczona przepustowość.
  6. Ograniczony asortyment.

Koszty uruchomienia rikszy z kawą

Tak jak ze wszystkim, istnieją rozwiązania budżetowe i używane sprzęty. To od Ciebie zależy jakie masz wymagania co do wózka i jaki masz pomysł na bieżącą i przyszłą działalność. W artykule wylistowane zostały sprzęty niezbędne do prowadzenia mobilnej gastronomii. Ogólnie, wraz ze wszystkimi pobocznymi wydatkami, koszt uruchomienia takiej rikszy mieści się w granicach 50 000 zł brutto. Oczywiście możesz zrezygnować z niektórych funkcjonalności takich jak elektryczny napęd, dwu grupowy ekspres, czy nowy młynek. Nie jest też tajemnicą, że firmy zajmujące się tworzeniem mobilnych wózków narzucają marżę na produkty. Część prac możesz wykonać samemu, jednak gdy nie masz doświadczenia, finalnie okazać się może, że zamiast zaoszczędzić, zapłaciliśmy więcej i zmarnowaliśmy sporo czasu.

Koszty prowadzenia działalności

Nikt nie policzy tego za Ciebie. Liczby te zmieniają się w zależności od Twojego pomysłu na prowadzenie firmy i zakresu usług, które zamierzasz świadczyć. Zwróć uwagę, że poza kosztami początkowymi będziesz miał też inne obciążenia, oto najważniejsze z nich:
– towary obrotowe (kawa, mleka, kubki, rurki, cukry, mieszadełka, wieczka, etc.)
– pracownik (stawka uzależniona od lokalizacji i doświadczenia)
– księgowość
– ZUS
– opłata za miejsce
– opłata targowa (czasami pobierana dodatkowo przez miasto, niezależnie od opłaty za miejsce)
– wynajem garażu do przechowywania rikszy
– opłaty za obsługę transakcji bezgotówkowych (terminal)
– ogólne koszty marketingowe (identyfikacja wizualna/logo, naklejki, strona, hosting, domena, certyfikat SSL, i inne)
– ubezpieczenie rikszy (nieobowiązkowe, ale zalecane)

Przychody

Papier przyjmie wszystko, z szacowaniem przychodów należy być ostrożnym. W tej materii uprzywilejowane są osoby, dla których nie jest to pierwsze przedsięwzięcie gastronomiczne, żółtodzioby prawie zawsze mają skłonność to zawyżania przychodów.

O ile w ruchliwej kawiarni czy podczas obsługi obleganego eventu sprzedaż 150 czy 200 kaw nie jest czymś nadzwyczajnym. O tyle dla mobilnego punktu w parku czy na deptaku wynik 70 kaw jest wynikiem bardzo dobrym. Przemnażając dzienną liczbę kaw przez średnią cenę za kubek i zakładaną liczbę dni pracy w miesiącu, otrzymamy szacunkowy miesięczny przychód.
Np.: 60 kaw x 10zł za sztukę x 20 dni działalności w miesiącu = 12 000zł
W jednych lokalizacjach będzie to akuratne wyliczenie, w innych nieosiągalne marzenie.
Warto też oszacować średni czas obsłużenia zamówienia i sprawdzić ile realnie w ciągu dnia jesteśmy w stanie sprzedać kaw.
Np.: 60 kaw x 3 minuty na jedną kawę = 180 minut = 3 godziny CIĄGŁEGO obsługiwania klientów.
Takie podejście do tematu pozwala lepiej zrozumieć możliwości stanowiska. Zarówno maksymalną przepustowość jak i dzienną przy zakładanej sprzedaży.

Przykładowe przychody i koszty mobilnej kawiarni

Zyski

Punkt rozpalający wyobraźnie niedoświadczonych inwestorów. Często grupa ta jest podpuszczana przez wyrachowanych internetowych naganiaczy i naciągaczy. Nie wierzcie nikomu, kto oferuje Wam niebotyczne zyski w krótkim czasie, przy minimalnym nakładzie pracy (dochód pasywny). Biznes, zwłaszcza na początku to nie wczasy 4 razy w roku i zbieranie utargu raz na tydzień. Wraz z upływającym czasem, zdobytym doświadczeniem biznesowym, rozeznaniem w branży i kontaktami, całość nabiera kolorytu.

Zysk to wszystkie przychody jakie uzyskałeś z prowadzenia działalności minus wszystkie koszty uzyskania tego przychodu. Jeśli usiadłeś z kartką i długopisem (a najlepiej Excelem) rzetelnie przeliczyłeś wszystko, powinieneś dostać wiarygodny wynik. Nie licz na to, że mobilna riksza zwróci się w ciągu pierwszego sezonu czy dwóch.

Skąd wziąć rikszę z kawą?

Na Polskim rynku działa kilka większych firm zajmujących się produkcją wózków gastronomicznych. Zapewniają kompleksową obsługę, jednak ich ceny są wygórowane. Potrafią skusić klienta niską kwotą za podstawowy sprzęt, jeśli jednak dodamy wszystkie dodatkowe akcesoria i usługi, całość jest względnie droga. W zamian dostajemy gwarancję, że za sprzętem stoi firma z serwisem i zapleczem.

Drugim źródłem są riksze na rynku wtórnym. Używany sprzęt można nabyć na portalach w atrakcyjnych cenach. Istnieje oczywiście ryzyko, że kupimy bubla, zwłaszcza jeśli to nasz pierwszy wózek. W przypadku zakupu od osoby prywatnej z drugiej ręki, nie liczmy też na wsparcie posprzedażowe.

Trzecim znanym mi źródłem są osoby prywatne lub firmy, które produkują wózki, jednak nie jest to ich główna działalność (na przykład my!). W takim przypadku możemy liczyć na sprawną komunikację, indywidualne podejście i atrakcyjną cenę względem dużych firm. Na zakup udzielana jest gwarancja rozruchowa. Sprawdź czy aktualnie posiadamy na sprzedaż rikszę z kawą.

Podsumowanie

Mimo względnie rozbudowanej wypowiedzi, każdy punkt jest tak naprawdę początkiem nowego tematu wartego omówienia. Zachęcam do samodzielnego rzetelnego zgłębienia wskazanych kierunków, pozwoli to zaoszczędzić mnóstwo czasu, stresu i pieniędzy. Jeśli po przeczytaniu artykułu macie pytania, zadajecie je w komentarzu. Mam nadzieję, że wspólnie rozbudujemy bazę wiedzy dotyczącą mobilnej kawowej gastronomii.

One comment

  1. Marcin Jankowski

    Sam miałem okazję prowadzić taki punkt gastronomiczny. Żałuję, że te kilka lat temu nie trafiłem na taki artykuł. Oszczędziło by mi to sporo zdrowia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Darmowa przesyłka

Dla wszystkich zamówień powyżej 149zł

Łatwe zwroty

Skorzystaj z formularza zwrotów

Bezpieczne płatności

Stosujemy certyfikat SSL oraz szybkie przelewy